Follow Us @syahbinar

Monday, 7 August 2017

Keajaiban Dhuha

Assalamualaikum.


Dah lama tak post yang berilmiah sikit hoho. Kali ni aku nak berkongsi tentang keajaiban melakukan solat sunat Dhuha. Selain menunaikan solat fardhu lima waktu sehari, apakata kita cuba selitkan sedikit solat sunat dalam kehidupan seharian kita. Ditambah pula dengan amalan sedekah yang dilakukan oleh kita. InsyaAllah, moga perjalanan hidup kita semua dipermudahkan dan diberkati oleh Allah. Solat Dhuha seringkali dikaitkan dengan rezeki. Namun sebagai hamba-Nya, kita beribadah adalah sebagai tanda kehambaan, cinta, dan pengharapan kepada-Nya. Untuk rezeki pula, usaha kita perlulah seiring dengan doa dan ibadah kepada-Nya. 

Boleh rujuk panduan Solat Dhuha lengkap disini:  Cara Solat Sunat Dhuha dan Doanya                                                    
Macam mana pula kalau tak sempat buat Solat Dhuha?
Jangan risau, korang boleh je baca Doa Dhuha ataupun dengar yang versi nasyid daripada kumpulan UNIC lebih sedap dan mudah untuk follow.

Sebenarnya, aku masih lagi baru mengamalkan solat ini dan aku dapat lihat beberapa perubahan dalam kehidupan aku sepanjang melakukan solat sunat dhuha ini. Alhamdulillah. Syukurr.
Ada perkara-perkara di sekeliling aku yang dipermudahkan, begitu juga dengan rezeki yang datang, dan apa yang diinginkan juga kesampaian. 
Rezeki Allah itu luas, kadangkala DIA tak salurkan terus kepada kita, tetapi melalui orang di sekeliling kita (keluarga) dengan dipermudahkan urusan mereka.
Maka nikmat Tuhan mana yang kamu dustakan?

Aku sedang merancang sesuatu untuk hidup aku dan masa depan, doakan semoga semuanya dipermudahkan ya.

Boleh juba baca confession ini (Ajaibnya Solat Dhuha)