Follow Us @syahbinar

Wednesday, 9 August 2017

Mango Icebox Cheesecake

08:41 0 Comments
Baru-baru ni terjumpa buah mangga yang agak murah, lalu ingin dicuba untuk buat cheesecake. Hahah tapi kurang kemas sikit laa, kalau sesiap nak buat untuk jual bolehlah gunakan buah yang elok dan mahal sikit. Heheh. Jom follow resepi ni

Bahan-bahan:

- Biskut marrie/digestive
- Sedikit mentega
- 3 biji mangga (bergantung pada saiz)
- Cream cheese
- Whipping cream
- Yogurt (optional)
- Gelatin
- Gula halus
- Air panas
- Serbuk agar-agar

Cara-cara:
  1. Hancurkan biskut,  dan cairkan mentega. Satukan kedua-dua bahan ni sekali. Masukkan ke dalam loyang dan mampatkan. Pastikan menggunakan loyang yang boleh dibuka bahagian tepi. Sejukkan di dalam peti sejuk.
  2. Potong dadu buah mangga, ketepikan. Putar cream cheese bersama 4sdb gula, kemudian putarkan whipping cream sehingga kembang. Masukkan sedikit yogurt, dan kacau sebati.
  3. Larutkan 2sdb gelatin dengan air panas (atau double boil), dan masukkan ke dalam adunan tadi. 
  4. Masukkan buah mangga yang dipotong tadi ke dalam adunan cream cheese + whipping cream. Kacau.
  5. Masukkan pula bahan tersebut ke dalam loyang yang telah dilapisi dengan biskut tadi. Sejukkan sehingga 3 jam.
  6. Potong setengah buah mangga untuk dijadikan puri/glaze. Kemudian kisarkan bersama sedikit air dan 2sdb gula.
  7. Masukkan 1sdb gelatin yang telah dilarutkan. Kacau kesemua.
  8. Tuangkan ke atas lapisan tadi. Sejukkan di dalam peti ais.
  9. Hiris nipis buah mangga dan susun di atas kek bermula daripada tengah mengikut kreativiti. Didihkan 1sdt serbuk agar-agar bersama setengah cawan air dan 1sdb gula. Kemudian tuang ke atas susunan buah mangga tadi.
  10. Jika hendak potong dadu dan tabur di atas pun boleh juga. 
  11. Sejukkan lagi ke dalam peti sejuk. Setelah itu sedia dimakan.

Nak buat macam bentuk rose tu, tapi tak menjadi sangat. Hahah. Buah pun agak lembik

Susah gak nak potong elok-elok ni hahaha


Tuesday, 8 August 2017

Jahit Tepi Menggunakan Mesin Portable

14:18 0 Comments
Hai. Bagi sesiapa yang beginner dalam jahitan atau hanya tahu basic untuk menjahit sahaja, bukanlah sebagai tukang jahit profesional yang mengambil upah menjahit. Sekiranya anda mempunyai mesin jahit portable, anda boleh menggunakan mesin jahit tersebut untuk jahit ditepi kain. Mudah kan, tidak perlu keluar ke kedai untuk pergi jahit tepi. Sememangnya mesin untuk jahit tepi adalah agak mahal harganya. 

Kenapa perlu jahit ditepi kain? Hal ini untuk memastikan apabila kain yang telah dipotong tidak berbulu, dan menjadi kemas. Hasil jahitan tepi menggunakan mesin jahit portable ini tidaklah sekemas mesin jahit tepi, tetapi bolehlah dimanfaatkan.

First sekali, mesin jahit portable itu mestilah mempunyai jahitan zigzag (nak lagi kemas jahitan zigzag atas/bawah) dan yang penting sekali menggunakan tapak mesin jenis overlock. Bagi yang takde, boleh dibeli ya. 

Ini aku share salah satu penjual tapak mesin jahit secara online: Tapak Mesin Jahit

Ini adalah contohnya, kain jenis cotton lebih mudah

Untuk lebih faham jelas lagi, boleh lihat video dibawah ini atau boleh search sendiri di youtube.



Monday, 7 August 2017

Keajaiban Dhuha

11:38 0 Comments
Assalamualaikum.


Dah lama tak post yang berilmiah sikit hoho. Kali ni aku nak berkongsi tentang keajaiban melakukan solat sunat Dhuha. Selain menunaikan solat fardhu lima waktu sehari, apakata kita cuba selitkan sedikit solat sunat dalam kehidupan seharian kita. Ditambah pula dengan amalan sedekah yang dilakukan oleh kita. InsyaAllah, moga perjalanan hidup kita semua dipermudahkan dan diberkati oleh Allah. Solat Dhuha seringkali dikaitkan dengan rezeki. Namun sebagai hamba-Nya, kita beribadah adalah sebagai tanda kehambaan, cinta, dan pengharapan kepada-Nya. Untuk rezeki pula, usaha kita perlulah seiring dengan doa dan ibadah kepada-Nya. 

Boleh rujuk panduan Solat Dhuha lengkap disini:  Cara Solat Sunat Dhuha dan Doanya                                                    
Macam mana pula kalau tak sempat buat Solat Dhuha?
Jangan risau, korang boleh je baca Doa Dhuha ataupun dengar yang versi nasyid daripada kumpulan UNIC lebih sedap dan mudah untuk follow.

Sebenarnya, aku masih lagi baru mengamalkan solat ini dan aku dapat lihat beberapa perubahan dalam kehidupan aku sepanjang melakukan solat sunat dhuha ini. Alhamdulillah. Syukurr.
Ada perkara-perkara di sekeliling aku yang dipermudahkan, begitu juga dengan rezeki yang datang, dan apa yang diinginkan juga kesampaian. 
Rezeki Allah itu luas, kadangkala DIA tak salurkan terus kepada kita, tetapi melalui orang di sekeliling kita (keluarga) dengan dipermudahkan urusan mereka.
Maka nikmat Tuhan mana yang kamu dustakan?

Aku sedang merancang sesuatu untuk hidup aku dan masa depan, doakan semoga semuanya dipermudahkan ya.

Boleh juba baca confession ini (Ajaibnya Solat Dhuha)


Sunday, 6 August 2017

Mencari Siput di Datai

10:49 0 Comments
Semalam aku berkesempatan untuk pergi mencari siput di Datai. Datai ni terletak di penghujung Langkawi, kiranya memang jarang la orang nak datang atau lalu lalang disini, sebab jauh nun disana. Tapi tempat ni memang biasa menjadi port untuk memancing dan mencari siput, mungkin disebabkan ketiadaan orang di sekitar sini. Orang yang nak datang ke sini pun agak jauh. Tempat ni cantik juga, tapi sayang aku tak banyak sangat mengambil gambarnya. Alahaii. Huhuhu

Sebenarnya aktiviti mencari siput ni pernah aku lakukan sewaktu kecil dahulu di pantai berdekatan dengan rumah aku juga. Sekarang ni kawasan pantai tu dah dibangunkan, mungkin siput pun dah pupus, hahaha. Hampir berbelas tahun jugak la aku tak pernah mencari siput ini. Apabila sampai ke sini, agak kekok jugak aku sebab pada dahulunya aku mencari siput ni, hanya korek-korek pasir je. Ni kena korek-korek di celahan batu pulak, dekat setengah jam juga aku dok menguis pasir tak jumpa siput. Hahaha. Bila dah jumpa tu rasa macam seronok pulak. Hihi. Tapi bila kena duduk lama tu rasa lenguh pulak badan-badan ni.

Oh yaa, masa aku sampai ni lebih kurang pukul 4 petang dan cuaca yang agak panas. Huhuhu. Tapi memang ada orang yang dah sampai lagi awal tengah mencari siput jugak. Fuhhh. Siap bertopi, berpayung bagai. Ada juga yang datang untuk bermandi manda siap berkelah lagi. 
Untuk datang mencari siput ni bukan terus datang je ye, kena tengok pasang surut air laut. Jadi kena la datang waktu air surut, kalau dak nak korek cari siput macam mana dalam air tu? Sebab tak nampak.

 Sini pantainya batu-batu jenis ni, memang agak sukar jugak la nak berjalan, sebelah ni ada padang golf

Kita akan mencari siput di celahan batu tu ye dan korek-korek pasirnya. Di celahan batu ni pula ada anak ketam, udang. Haaa yang siput lekat di batu tu namanya siput mata lembu, boleh dimakan jugak.

Nampak tak kegigihan I mencari siput tu walaupun berpanas. Skill tu yang penting. Kahkah. Barulah dikatakan anak pulau ye dak?

Inilah hasil kutipannya, setelah hampir dua jam aku berada di situ. Kepada yang taktau, siput ni hidup di persisiran pantai (dalam pasir), sama juga seperti siput lala. Setelah kita mengutipnya, haruslah dibersihkan pasir yang melekat dengan air masin dan diisi bekas tu dengan air masin juga untuk dibawa pulang. Hal ini bagi memastikannya tidak cepat mati dan membolehkan siput mengeluarkan pasir sendiri yang terdapat di dalamnya. 

Rupanya setelah dimasak cili/pedas. Apa nama siput ni aku pun taktau haha. Nak macam siput remis.
Resepinya mudah je, tumis bawang dan serai, masukkan cili kisar, sos cili, dan sos tiram, perasakan dengan gula, boleh juga tambahkan daun limau purut dan sedikit air. Tak perlu tambahkan garam pun takpe, sebab dah masin air laut. Kemudian masukkan siput ni. Jangan kacau lagi, biar sehingga dia terbukak sendiri barulah dikacau.