Follow Us @syahbinar

Monday, 3 April 2017

Rezeki

14:11 0 Comments
Assalamualaikum. 

Rasa macam dah lama tak menaip post yang berilmiah sikit. Hoho. Entry ini juga untuk peringatan dan muhasabah diri sendiri juga. 

Apa yang dimaksudkan dengan REZEKI?
Seringkali kita dengar setiap orang mempunyai rezeki yang berbeza-beza, sama ada kita sedar ataupun tidak. Rezeki itu tidak semestinya diukur dengan wang ringgit atau kekayaan yang dimiliki. Nikmat rezeki itu jika kita betul-betul perhatikan amatlah luas, termasuklah sihat tubuh badan, tiada beban hutang, hidup bahagia disamping keluarga, dan banyak lagi lah.

Aku petik kata-kata daripada apa yang aku jumpa di media sosial ni:

Bila kita Tuhan bagi rezeki untuk sambung belajar tinggi, jangan perlekeh kawan yang tidak dapat sambung belajar. Kita tak tahu, mungkin dia tak dapat sambung belajar, tapi dia mampu jaga mak ayah dia lagi hebat daripada kita yang kononnya terpelajar ni. Ataupun mungkin Tuhan taknak susahkan dia nanti nak kena bayar PTPTN lagi. Huhu

Bila Tuhan bagi kita dapat kerja yang bagus-bagus, jangan perlekeh kawan yang kerja biasa-biasa ni. Kita tak tahu, mungkin kerja dia nampak biasa tapi lebih berkat daripada orang kerja gaji tinggi.

Bila Tuhan bagi kita ni rezeki kahwin awal (jodoh), jangan perlekeh kawan yang tidak kahwin-kahwin lagi, mana tahu jodohnya lambat tetapi takdirnya kekal sampai bila-bila. Ataupun mungkin Tuhan bagi peluang untuknya berbakti kepada ibu bapa dahulu.

Bila Tuhan bagi kita rezeki dapat anak dahulu, jangan perlekeh kawan yang belum dapat anak lagi. Kita tak tahu, mungkin dia tak dapat anak, sebab Allah nak kurniakan dia anak yang soleh/solehah, jadi persiapan untuk dapatkan anak tu memakan masa. Ataupun mungkin Tuhan nak dia betul-betul bersedia memikul tanggungjawab seorang ayah/ibu.

Jadi, nampak kan rezeki tu bagaimana bentuknya. Aturan Allah itu tersangatlah cantik sebenarnya, hanya kita je yang tak sedar. Dalam pada itu kita perlulah juga berusaha. 
Ada seorang lecturer kelas aku ni, dia sangatlah baik. Setiap minggu kelas pasti dia akan berikan atau belanja makanan kepada pelajar kelasnya. Kadangkala dia support kewangan bila ada buat program. Dia hanya minta untuk kami semua doakannya agar murah rezeki je. 
Begitu juga bila kita dah bergaji sendiri, simpan sedikit duit gaji tu untuk diberikan kepada ibu bapa atau mereka yang layak. Hal ini kerana, lagi banyak kita memberi, lagi banyak yang kita akan dapat, malah tak kurang walau sedikit pun. Mungkin dalam rezeki kita sebenarnya ada rezeki orang lain yang harus kita berkongsi.

Alhamdulillah, kita seharusnya bersyukur dengan semua itu. Aku pun bersyukur sebab ada orang yang sudi menaja domain blog ini. Harap beliau akan terus menaja dan sentiasa dimurahkan rezeki. Aminnn.. Hihihi

Betul kannn...

Maka, rajin-rajinkanlah diri kita untuk menjemput rezeki seperti bersedekah, memberi makanan kepada orang lain, solat dhuha, dan sebagainya. inshaAllah pasti rezeki lain akan datang kepada kita pula.


Sunday, 2 April 2017

Brownies Kedut

17:20 0 Comments
Hari ini nak berkongsi resepi brownies yang mudah, semua orang boleh ikut dan inshaAllah menjadi. Ini sesuai untuk adunan loyang 8x8.

Bahan A
- 85 gm butter atau unsalted butter170 gm coklat masakan (Dark compound coin Beryl's)
- 1/4 sk garam

Bahan B 
- 2 biji telur gred A
- 140 gm gula kastor/gula perang1 sk esen vanila

Bahan C (Diayak semua)
- 100 gm tepung gandum atau tepung naik sendiri tidak perlu tambah baking powder
- 1/4 sk baking powder
- 1/4 cawan serbuk koko

Coklat chip 45 gm (optional)

Cara-cara:
  1. Masukkan butter, coklat masakan dan sedikit garam ke dalam bekas, cairkan menggunakan kaedah double boil. Ketepikan dahulu.
  2. Dalam bekas lain pula, masukkan bahan B iaitu telur, gula kastor/perang, esen vanilla. Kacau dengan lembut sehingga sebati menggunakan whisk sahaja. Tidak perlu ambil masa lama untuk kacau.
  3. Masukkan bahan A yang telah dicairkan tadi.
  4. Kemudian masukkan kesemua bahan C yang diayak tadi. Kacau lembut kesemua adunan sehingga sebati sahaja.
  5. Masukkan coklat chip dan kacau.
  6. Griskan sedikit butter pada loyang, dan letakkan baking paper supaya mudah untuk dikeluarkan nanti.
  7. Masukkan dan ratakan kesemua adunan ke dalam loyang. Nak tabur coklat chip/badam ke apa lagi atas ni pun boleh.
  8. Pastikan oven dipanaskan dahulu sebelum membakar. Bakar selama 160 selama 40 minit bergantung kepada oven masing-masing.
  9. Selepas siap dibakar, jangan terus keluarkan dari oven, biarkan selama 10 minit dengan sedikit pintu oven yang terbuka, sebab masa ni permukaan brownies akan berkedut. Lepas dah sejuk bolehlah deco dengan nutella ke apa.

Hahaha macam buruk je rupa


Brownies Kedut