Follow Us @syahbinar

Tuesday, 3 May 2016

Id, Ego, Superego

Assalamualaikum. Sebenarnya entry ni dah lama terperap dalam draft, cuma aku taktau nak sambung macam mana. Jadi baru harini tergerak hati nak sambung tentang personaliti manusia. Apa itu id, ego, dan superego?


Personaliti manusia dari aspek psikologi bermaksud corak tingkah laku, pemikiran dan emosi seseorang individu itu dan cara bagaimana interaksi berlaku sesama individu lain. Mengikut Sigmund Freud dalam teori psikoanalitik, minda manusia ini boleh dibahagikan kepada tiga komponen yang signifikan iaitu id, ego dan superego yang bekerjasama dalam membentuk personaliti seseorang individu itu. 
Id: Nafsu
Merupakan bahagian personaliti tak sedar yang berfungsi sebagai stor penyimpanan untuk keinginan manusia, dan didorong oleh tenaga libido untuk memotivasikan tingkah lakunya.  Id juga dikatakan komponen biologi yang mementingkan keseronokan dan wujud sejak lahir. Selain itu, id dianggap sebagai satu elemen struktur semulajadi, satu elemen yang diwarisi dan sedia ada di dalam diri manusia. Id merupakan satu gejala bawah sedar dan ia merupakan satu tenaga yang primitif. Id tidak teratur, tidak rasional dan penuh dengan orientasi berkehendakkan kepuasan.
Ego: Akal
Mula wujud sejak bayi berusia 6 bulan, merupakna bahagian personaliti yang mengandungi pemikiran realistik dan logik yang tersusun, serta berfungsi mengawal id supaya keinginannya tidak melanggar nilai dan norma masyarakat. Ego dikatakan komponen psikologikal yang mengutamakan realiti dalam kehidupan. Ego berkembang secara berperingkat. Sebagai elemen pada tahap sedar, ego penuh dengan persepsi, inginkan kemajuan dan boleh menyesuaikan fungsinya mengikut keadaan.
Superego: Hati
Merupakan struktur ketiga di dalam pemikiran tingkah laku psikoanalisis. Superego lebih menyerupai hati nurani atau conscience seseorang individu. Superego juga dikatakan bahagian personaliti yang bermoral dan berkembang secara beransur-ansur oleh pengaruh persekitaran seperti didikan moral dan agama. Ia merupakan cabang moral dan mewakili perkara yang individu percaya tidak patut dilakukan. Mengikut Freud juga, superego berfungsi sebagai penghantar maklumat nilai moral kepada ego untuk bertindak mengawal id.



Sebenarnya, id dan ego ni sentiasa bergolak dan berkonflik dalam diri kita. Sebagai contoh, kita nak ponteng kelas harini, tapi dalam masa yang sama ego cakap kena pergi jugak takut lecturer marah, dan superego inilah yang akan berperanan dalam membuat keputusan yang tepat. Kiranya macam ikut kata hati laa. Id ni jahat, manakala superego ni baik.

Tidak dinafikan aku sendiri pun kadangkala pening dan tak bijak dalam membuat keputusan ni. Huhu. Ikut nafsu mungkin. Memang susah jugak nak kawal. Kadang-kadang kena juga dengar nasihat daripada orang lain. Aku ni pulak jenis yang agak mudah terpengaruh dan kalah dengan pujuk rayu nii. Hahaha. Memang susah lahaii. 

Jadi sebagai manusia, gunakanlah akal, hati yang dikurniakan oleh-Nya dengan sebaiknya. Jangan mudah mengikut nafsu semata-mata. Kadangkala boleh memakan diri sendiri. Ikut hati mati, ikut rasa binasa. Daripada perspektif Islam sendiri juga telah menerangkan tentang hal ini dengan lebih lanjut, iaitu interaksi keperibadian dari segi al-nafs, al-aql, dan al-qalb. Oleh itu, kunci pembentukan peribadi/personaliti yang baik adalah kita mampu menyeimbangkan ketiga-tiga itu.