Dari Hati Kecilku

Alangkah bertuahnya menjadi seorang pemuisi, dapat melahirkan kata-kata sebagai ungkapan perasaan mereka. Buat aku turut sama mahu berpuisi, namun aku bukan pemuisi. Jauh sekali mampu menjadi seperti mereka. Tetapi aku cintakan puisi, kata-kata indah yang dapat melembutkan banyak hati. Hanya yang berjiwa seperti aku sahaja yang memahami. 


Menulis adalah sesuatu yang terindah bagi aku, berkata-kata dalam hati walaupun kesepian di sisi. Salah satu cara meluahkan bicara dan meluahkan rasa yang terbuku. Meskipun aku tahu tiada siapa yang mendengar, tiapa siapa yang membaca. Biarlah jari-jari ini menulis segala isi hati, tetapi jari-jariku beku.. sebeku-bekunya..


Sungguh lama… jari-jariku mengetuk perlahan papan kekunci, tidak tahu apa yang ingin aku coretkan, hati aku terasa bisu. pandanganku kosong, tak mampu untuk terjemahkan segala isi hatiku. Cerita-cerita hati yang tidak mampu dilisankan, tidak mahu sesiapa mengetahui.


Puisi bukanlah pendapat yang dinyatakan. Ia adalah lagu yang muncul daripada luka yang berdarah atau mulut yang tersenyum. 

You May Also Like

0 comments