Follow Us @syahbinar

Wednesday, 4 May 2016

Dari Hati Kecilku

Alangkah bertuahnya menjadi seorang pemuisi, dapat melahirkan kata-kata sebagai ungkapan perasaan mereka. Buat aku turut sama mahu berpuisi, namun aku bukan pemuisi. Jauh sekali mampu menjadi seperti mereka. Tetapi aku cintakan puisi, kata-kata indah yang dapat melembutkan banyak hati. Hanya yang berjiwa seperti aku sahaja yang memahami. 


Menulis adalah sesuatu yang terindah bagi aku, berkata-kata dalam hati walaupun kesepian di sisi. Salah satu cara meluahkan bicara dan meluahkan rasa yang terbuku. Meskipun aku tahu tiada siapa yang mendengar, tiapa siapa yang membaca. Biarlah jari-jari ini menulis segala isi hati, tetapi jari-jariku beku.. sebeku-bekunya..


Sungguh lama… jari-jariku mengetuk perlahan papan kekunci, tidak tahu apa yang ingin aku coretkan, hati aku terasa bisu. pandanganku kosong, tak mampu untuk terjemahkan segala isi hatiku. Cerita-cerita hati yang tidak mampu dilisankan, tidak mahu sesiapa mengetahui.


Puisi bukanlah pendapat yang dinyatakan. Ia adalah lagu yang muncul daripada luka yang berdarah atau mulut yang tersenyum.