Follow Us @syahbinar

Thursday, 11 February 2016

Buat Bunga Menggunakan Fabrik

Semasa aku sedang scroll Facebook, terpandang satu DIY buat bunga tulip guna kain. Tapi yang tu rumit sikit la. Jadi aku teringat semasa aku di Giat MARA dulu, ada sorang kawan aku di sana pernah ajar cara buat bunga yang simple guna kain. Tak kisah la nak guna kain perca, organza, satin riben ke apa. Memang mudah sangat okay, boleh cuba sendiri.

Bahan-bahan:
- Benang
- Jarum (Kalau boleh guna jarum yang besar)
- Kain yang cantik-cantik
- Hiasan (Butang, manik dan sebagainya)

Potong kain panjang 20 inci x 3 inci. Kemudian lipat dua, kalau nak lagi kemas bolehlah jahit tepi dahulu supaya tidak berbulu benang tu. Kalau taknak jahit tepi pakai lighter api tu boleh bagi kena tepi kain tu sikit-sikit.

Sebelum mula menjahit, sebolehnya lembar benang tu dilipat dua atau tiga. Supaya ikatan jahitan benang tu nanti kukuh. Macam aku lipat dua, dapatlah empat. 

Masukkan jarum macam tu, jahitan jelujur kasar. Tapi pastikan jarak yang sama ye, kemudian tarik la masuk ke dalam benang tu. Kalau nak lipat dahulu dekat bahagian hujung tu pun takpe.

Dah nampak hasil jadi macam ni, jahitlah sampai habis ye. Tarik-tarik dan kemaskan bagi cantik.

Cantumkan dan kemudikan matikan benang. Kemaskan biar cantik dipandang. Hihi

Inilah hasilnya seperti langkah di atas. Yang paling mudah sebab tak perlu potong kain banyak kali :) Boleh tambah hiasan yang anda sukai dekat tengah tu ikut kreativiti masing-masing. Yang butang tu aku buat sendiri tauu masa kat Giat MARA dulu. Hahah jenuh jugak nak tekan kain tu biar betul-betul masuk dalam alat dia tu.

Ini pulak bunga jenis kelopak. Potong kain bentuk bulat, kemudian lipat dua. Jahit macam langkah di atas juga.

Ini potong kain segi empat tepat, kemudian lipat dua biar jadi bentuk segitiga. Kemudian jahitan sama seperti di atas. Kelopak tak sama saiz. Hahah

Ini potong bulat juga, dan lipat dua separuh je jangan penuh sebab nak bagi nampak ada dua kelopak. Yang ni sebelum masukkan ke dalam benang kena lipat-lipat dulu.

Yang ni langkahnya sama seperti gambar yang atas ni, potong bulat juga. Kemudian lipat dan masukkan ke dalam jarum benang.

Aku ni sesaja cuba buat balik je heheh. So takde la kemas sangat tuu. Siapa yang berminat bolehlah cuba sendiri. Kalau nak buat brooch ke bolehlah gamkan pin di belakang. Selain itu, boleh juga dibuat hair clip, letak aksesori dekat beg ke, doorgift dan sebagainya lah. Hihi jimattt sangattt. Kalau nak lebih ilmu dan senang faham lagi boleh search kat Youtube terusss.